VloerOnline

Concurrentieanalyse

Voor VloerOnline hebben wij een concurrentieanalyse gemaakt. De klant loopt dit jaar qua omzet achteruit en vraagt zich af waar dit probleem vandaan komt. Een deel van het probleem is verklaarbaar.

Door Corona was de omzet in 2020, maar vooral in 2021 een stuk hoger dan de voorgaande jaren. Als webshop was er minder concurrentie van fysieke winkels waardoor er meer omzet hun kant is opgekomen. Verder is er veel geklust en verbouwd in die periode aan huizen. Hun product, namelijk laminaat en pvc past goed in die branche waardoor er meer geld aan is besteed aangezien veel mensen niet op vakantie zijn gegaan. Dat budget is bij veel webwinkels terecht gekomen.

Nu in 2022 is het merkbaar dat de omzet terugloopt, echter ligt het nu lager dan voorgaande jaren. Er lijkt dan ook meer aan de hand. Door middel van een concurrentieanalyse hebben wij een inzicht gegeven in hoe hun concurrenten het doen. Zo hebben we de websites doorgelicht qua traffic, platform, keywords, rating, en nog vele andere factoren, maar ook op basis van prijsniveau. Ze verkopen allen bepaalde merken, waardoor prijzen makkelijker zijn te vergelijken.

Hieruit kwam duidelijk naar voren dat de prijs van vele merken hoger lag dan vele concurrenten. Deze hielden zich onvoldoende aan de advies verkoopprijs, echter zijn deze door hun groothandels niet bestraft. Hierdoor konden ze goedkoper aan hun klanten leveren.

Met deze informatie gaat onze klant aan de slag om dit met de groothandels op te lossen en hun eigen prijzen beter te positioneren.

CvD Media