De term SEA staat voor Search Engine Advertizing, oftwele zoekmachine adverteren. Dit is betaalde manier van adverteren binnen zoekmachines zoals in bijvoorbeeld Google (via Google Ads). Je betaald dan per klik als iemand op jouw advertentie klikt om zo bezoekers naar je pagina te krijgen. Door je campagnes zo goed mogelijk in te richten krijg je de meest relevante bezoekers binnen, voor zo laag mogelijke kosten.
SEA is zoekmachine adverteren. Dit betekend dat je advertenties kan plaatsen binnen zoekmachines, waarbij Google Ads de meest bekende en meest gebruikte is. Toch zijn er ook andere platforms in opkomst zoals Microsoft ADS. Ook kun je in Youtube adverteren, wat de grootste zoekmachine is voor video’s ter wereld.
Het handige van SEA is dat je directe resultaten kunt boeken. Als je net een nieuwe website hebt die nog niet hoog ranked in de organische zoekresultaten van Google, kun je door middel van Google Ads toch direct gerichte bezoekers naar je website halen. Hoe beter de Ads worden ingericht, des te gerichter kun je targetten op bepaalde mensen/groepen. Per slot van rekening wil je bezoekers die uiteindelijk converteren op je website.
Om dit goed te doen moet je van tevoren gericht onderzoek doen naar de juiste keywords (zoekwoorden) om zo het juiste publiek naar je website te halen. Bij CvD Media werken we met verschillende tools om een goed marktonderzoek te doen, waardoor we snel de juiste keywords in beeld hebben.
Op basis van dat onderzoek kunnen de juiste middelen worden ingezet en de juiste campagnes worden opgezet. Binnen Google Ads en naast Google Ads zijn er meer mogelijkheden om te adverteren. Google Ads kent de tekstuele advertenties, maar ook door middel van banners (Google Ads Display) kun je klanten bereiken. Verder kun je door middel van Google Remarketing jouw doelgroep bereiken die al eerder interesse hebben getoond in jouw product of dienst.
Heb jij een webshop en wil jij producten meer promoten? Dan kun je met een feed adverteren binnen Google Shopping. Ook zijn er nog mogelijkheden via Microsoft Ads en Youtube om jouw website verder te promoten. Belangrijk is om goed van tevoren te beoordelen welke kanalen het beste passen bij jouw doelgroep, zodat je aan de hand daarvan een keywordanalyse kunt maken om zo jouw doelgroep gericht te targetten.
Zomaar willekeurig adverteren is nooit verstandig. Wij kunnen je helpen met het opzetten van de juiste strategie door gericht marktonderzoek te onderdoen. Het in beeld brengen van jouw doelgroep is de sleutel tot succes. Veel mensen zoeken in Google, maar niet alle mensen die zoeken doen daadwerkelijk ook een aankoop. Wij helpen jou met het in beeld brengen van die doelgroep die ook converteert.
Met een marktonderzoek bepalen we niet alleen de juiste doelgroep, maar zien we ook hoe de huidige markt is. Welke concurrenten zijn er, en wat zetten zij in om hun doelgroep te bereiken. Als we de juiste doelgroep in beeld hebben kunnen wij bepalen welke kanalen we kunnen inzetten en in combinatie met een keyword analyse kunnen we gericht gaan targetten op jouw doelgroep om zo het aantal bezoekers, en bovenal klanten te verhogen.
Adverteren binnen bijvoorbeeld Google Ads kost uiteraard geld. Dat is op zich geen probleem, mits het zich ook maar uitbetaald door betalende klanten op jouw webshop, of het de juiste klanten naar jouw website brengt (die offertes aanvragen of diensten bij jouw afnemen). Om het rendement te vergroten en van Ads geen bodemloze put te maken, is het erg belangrijk om te bepalen welke kanalen gebruikt moeten worden. Tekstadvertenties, Display advertenties, remarketing, Google Shopping etc. of juist een combinatie hiervan. Zo weet je zeker dat iedere euro wel besteed is.
Het opzetten van campagnes is erg belangrijk, maar eigenlijk begint dan pas het echte werk. Als Ads een aantal weken draaien krijg je gerichte feedback terug. Welke advertenties worden veel geklikt, en welke niet. Welke converteren en welke niet. Zo kun je advertenties die het niet goed doen uitzetten of aanpassen, zodat je steeds dichter bij perfectie komt. Zo gooi je geen geld over de balk. Ook reageren concurrenten op de markt op andere bedrijven en kunnen zij budgetten of advertenties wijzigen, wat vervolgens invloed heeft op jouw advertenties. Het blijft een continue steekspel om je advertenties altijd up-to-date te houden en ze maximaal te laten renderen. Bij CvD Media kunnen wij jouw campagnes optimaliseren en bijhouden, zodat je zelf niet continue dingen hoeft aan te passen en kun jij je focussen op jouw kracht.
Heb jij een vraag over onze dienstverlening of wil jij jouw website bij ons in beheer brengen? Neem dan contact op via onderstaande gegevens.